«لحظه گرگ و میش» موفق در تقلید سریالهای ترکیهای
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۴۴۴۱۴
عصر ایران ؛ نهال موسوی - پخش سریال «لحظه گرگ و میش» به کارگردانی همایون اسعدیان روز جمعه 24 اسفند تمام شد، این سریال از دی ماه بر روی آنتن شبکه سوم سیما قرار گرفت و به دلیل پخش هر شب، شکل روایت، بازیگران و ... مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و بینندگان آنرا دنبال میکردند.
داستان سریال با محوریت یک خانواده، از دهه 60 شروع شده و تا زمان معاصر ادامه پیدا میکند و اتفاقات رخ داده در زندگی افراد این خانواده را به تصویر میکشد اگرچه در این خانواده هم فراز و فرودهای زندگی یاسمن (دختر خانواده) بیشتر مد نظر بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از بسیاری جهات سریال لحظه گرگ و میش در حد استانداردهای تلویزیون ایران است و با بهرهگیری از عوامل و بازیگران حرفهای به لحاظ اجرا و شکل و شمایل دیداری و شنیداری مجموعه تلویزیونی نسبتا قابل قبول از آب در آمده است.
حضور بازیگران حرفهای چون فاطمه گودرزی، شهره سلطانی، فرید سجادی حسینی، علیرضا کمالی، المیرا دهقانی، حسام محمودی فرید، پانیذ برزعلی، ناصر سجادی حسینی، نیما نادری، پاشا رستمی، رها خدایاری، وحید آقاپور، احسان امانی، سیامک احصایی و ... باعث شده است روند فراز و فرودهای داستانی و علی الخصوص صحنههای احساسی آن باور پذیر باشد یا حداقل توی ذوق مخاطب نزند.
فاطمه گودرزی تقریبا مثل همیشه خوب است و نقشی که ایفا میکند به او میآید، شهره سلطانی هم در نقش عمه بچهها باورپذیر است و در هر خانوادهای یک شخص مثل او هست که صریح حرف میزند و بی ملاحظه نظراتش را راجه به همه مسائل بیان میکند، فرید سجادی حسینی هم در نقش پدربزرگ خانواده کاملا جاافتاده است.
المیرا دهقانی بازیگر نقش یاسمن اگرچه پیش تر هم در سریالهایی چون «همه چیز آنجاست»، «سایهبان»، «پرستاران» و «هشت ونیم دقیقه» به ایفای نقش پرداخته است اما در سریال «لحظه گرگ و میش» است که یک نقش جذاب به دست آورده که از جوانی و قبول شدن در کنکور او را میبینیم تا زمانی که بچههایش بزرگ شده و زنی میانسال شده است و انصافا با وجود تغییرات زمانی زیاد توانسته بود از عهده نقش برآید و این سریال به گونهای معرفی او به فضای بازیگری سینما و تلویزیون بود.
اساسا مشکل سریال در بخش فیلمنامه است، روند اتفاقات در سریال کاملا قابل پیش بینی است و مخاطب از ابتدای شروع یک اتفاق میتوانست حدس بزند که این بخش از داستان قرار است به کجا منتج شود، برای مثال نقش دکتر سروش شوهر یاسمن از همان ابتدای گرایش به پول و ثروت اندوزی معلوم بود که بعدا بر اثر یک اتفاق یا یک کلاهبرداری هر چه رشته است پنبه میشود.
طولانی شدن اتفاقات هم یکی دیگر از مشکلات فیلمنامه بود برای مثال وقتی سروش پی میبرد که کلاه سرش زفته و زنی که به او اعتماد کرده بود پولهایش را دزدیده است تا زمانی که سکته میکند پلانهای زیادی از او میدیدیم که ناراحت و سرگشته است در صورتی که شاید نشان دادن یک یا 2 پلان هم کافی بود و همان کارکردی را دارد که باید باید میداشت.
یا زمان کشدار جر و بحث بر سر مسائلی که تکلیفشان روشن است و نیازی به این همه بالا و پایین کردن نیست مثلا خواست غیر منطقی پروانه برای انتقال تمام اموال سروش و بعد دادن رضایت، در صورتی که هنوز دادگاهی تشکیل نشده و قاعدتا نباید دنبال جلب رضایت خانواده مقتول بود چون هیچ چیزی معلوم نیست. خاصه در این پرونده که یکی از متهمان متواریست و از طرفی با بازسازی صحنه کاملا مشخص میشد که با توجه به قد کوتاه سوگند در قیاس با مقتول و زاویه برخورد گلدان به سر او، عملا قتل توسط سوگند منتفی است .
فیلمنامه سریال بیشتر ما را یاد سریالهای ترکیهای میاندازد که از کانالهای ماهوارهای پخش میشود، یعنی به لحاظ ساختار و ساختمان فیلمنامه و شکل چینش گرههای داستانی، استفاده از عشق مثلثی، یک مرد نماد خیر مطلق و مرد دیگر نماد شر مطلق تقریبا در همان شکل و شمایل سریالهای ترکیهای است اما با جغرافیا و رنگ و بوی ایران. برای مثال یاسمن ابتدا حامد را دوست دارد و قرار است با او ازدواج کند اما بعد از اسارت و مفقودی او با سروش ازدواج میکند که یک دختر خردسال دارد، سروش به او خیانت میکند و یاسمن میفهمد و از او جدا شده و دوباره با حامد که از خارج برگشته است عاقبت ازدواج میکند و ... طولانی کردن و کش دادن اتفاقات هم از خصوصیتهای همان سریالها است.
با وجود انتقاداتی که به طراحی صحنه سریال وارد بود مثلا ذکر شده بود کابینتهای آشپزخانه ام.دی.اف است در حالی که در آن زمان این نوع کابینت وجود نداشته است یا چرا وقتی کوکو سبزی خوردند چرا در ظرفهایی که شسته میشود قابلمه است؟! (شاید قابلمه نهار یا روز قبل بوده) اما در این مورد با توجه به بازسازی شرایط و فضاهای دهه 60 و 70 میتوان به این مجموعه تلویزیونی نمره قابل قبولی داد زیرا که روح کلی حاکم بر فضای آن مقطع ها را توانستهاند دوباره سازی کنند.
گریم بازیگرها در گذر زمان میتوانست بسیار بهتر باشد، تغییری که در بازیگرها میدیدیم و بسیار به چشم میآمد این بود که هر چه سن بالاتر میرفت چهرهها بیرنگ و بیحالتر میشدند، در صورتی که باید خط و خطوط صورت بیشتر میشود.
اینکه از همایون اسعدیان انتظار بیشتری میرفت شکی نیست و اساسا موضع ما به عنوان مخاطب با سریال به مانند اسم سریال موقعیتی چون لحظه گرگ و میش است یعنی از جهاتی سریال خوب است و از منظرهای دیگری ضعیف است و ما دید واضحی نسبت به آن نداریم که مثلا مانند سریال «بانوی عمارت» بگویم سریال خوبی بود ولی آنقدر هم بد نیست که اعلام کنیم حیف وقت و سرمایه، دقیقا بسان لحظه گرگ و میش است.
منبع: عصر ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۴۴۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کلهر: بردن نساجی به قهرمانی پرسپولیس کمک می کند/ سروش رفیعی بی احتیاطی کرد
محمود کلهر پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس در گفت و گو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان درباره برد سرخپوشان برابر تیم نساجی اظهار کرد: تیم پرسپولیس به خوبی حریف شمالی را آنالیز کرده بود و از نقاط ضعف این تیم به خوبی استفاده کرد. نساجی در خط دفاعی و درون دروازه خیلی مشکل داشت و خط حمله پرسپولیس هم روز خوبی داشت. عیسی آل کثیر، ارونوف خیلی خوب بودند و وحید امیری هم روز به روز دارد شرایط ایده آل خود را پیدا میکند.
ارونوف نقش اساسی در برد پرسپولیس ایفا کرداو افزود: فکر میکنم ارونوف نقش اساسی هم در برد پرسپولیس ایفا کرد، چون سرخپوشان ۱۰ نفره شدند و یکی از مهرههای خوب خود سروش رفیعی را از دست دادند، اما دیدیم به خوبی در ضدحمله از نقطه ضعف حریف خود استفاده کرد. خط دفاعی نساجی حرفی برای گفتن نداشت و پرسپولیس توانست از این نقطه به گل برسد. فکر میکنم خط دفاعی پرسپولیس به خوبی ایفا نقش کرد و مدافعان خیلی خوب همدیگر را پوشش دادند و پرسپولیس توانست بازی را ببرد. به نظرم این برد کمک میکند تا سرخپوشان قهرمان شوند.
رفیعی نباید چنین خطایی را مرتکب می شدکلهر درباره اینکه سروش رفیعی در این بازی اخراج شد و پرسپولیس را ۱۰ نفره کرد، گفت: به نظرم رفیعی نباید چنین خطایی را مرتکب میشد و اینکه در آن شرایط و موقعیت گلی بازیکن حریف نداشت فکر میکنم رفیعی اینجا بی احتیاطی کرد و باعث شد از بازی اخراج شود. فکر میکنم شاید اگر تیم قدرتمندی مقابل پرسپولیس بود کار سخت میشد، اما ارونوف یک روز خوبی را سپری کرد و به راحتی از خط دفاع نساجی عبور کرد و باعث برد پرسپولیس شد.
اخراج هامی تواند پرسپولیس را از قهرمانی دور کندپیشکسوت پرسپولیس درباره اینکه این سومین محرومیت متوالی بازیکنان سرخپوش هست و نباید با آنها برخورد شود، گفت: طبیعی است و در شرایط بازی خیلی متفاوت است و آن موقع فشار عصبی روی بازیکن زیاد است و احساس خستگی میکند و همین مسائل باعث میشود خطا مرتکب شود. میشود با تمرینات بیشتر و ارتباط خوب بین بازیکنان و مربیان این مسائل انضباطی را حل کرد. به هر حال این اخراجها یک موقع میتوانند تاثیر منفی روی تیم بگذارند و از قهرمانی دور میکنند. حتما بازیکنان باید توجیه شوند مخصوصا بازیکنانی که با تجربه هستند. من از سروش رفیعی تعجب کردم که بیخود خطا کرد، چون اگر میگذاشت بازیکن حریف برود فکر نمیکنم موقعیت گلزنی پیدا میکرد. به نظرم باید کارآگاههای آموزشی که در باشگاههای بزرگ دنیا وجود دارد و بازیکنان را توجیه میکنند باید در باشگاههای ما هم ایجاد شود تا ما شاهد چنین اتفاقاتی که باعث شود یک تیم از قهرمانی دور شود نباشیم.
پرسپولیس مهره های بهتری نسبت به استقلال دارداو درباره اینکه رقابت تنگاتنگی بین پرسپولیس و استقلال برای قهرمانی وجود دارد، گفت: به نظرم پرسپولیس میتواند قهرمان شود با توجه به مهرههای بهتری که نسبت به استقلال دارد و شیوه بازی که از گل محمدی شروع شد و اوسمار هم همین شیوه را ادامه میدهد فکر میکنم امسال قهرمان میشود.
پرسپولیس توانایی شکست دادن تیم هوادار را داردکلهر درباره اینکه بازی بعدی پرسپولیس مقابل هوادار است، گفت: همه بازیها حکم فینال را دارند و باید همه دیدارها را پیروز شوند و فرقی ندارد با چه تیمی بازی میکنند. فکر میکنم پرسپولیس باید رو به جلو بازی کند و توانایی شکست هوادار را دارد با توجه به خط حمله زهرداری که دارد. خوشبختانه سرخپوشان از درون دروازه تا خط حمله دچار کمبود نیستند، اما باید تمام توان خود را بازیکنان بگذارند و این تیم میتواند قهرمان شود.
پرسپولیس با آمدن ارونوف و آل کثیر متحول شده استپیشکسوت پرسپولیس گفت: ارونوف عالی هست و با آمدن این بازیکن و عیسی آل کثیر میبینم که پرسپولیس متحول شده است. ارونوف یکی از بهترین بازیکنان زمین مسابقه بود.
شجاعت تیم ها باعث بهتر شدن لیگمان می شوداو در پایان گفت: ان شا الله ۴ بازی پایانی را پرگل ببینیم و تیمها بدون ترس و احتیاط بازی کنند و بازی محتاطانه ارائه ندهند و یک ذره در بازی شان شجاعت داشته باشند و این موضوع به بهتر شدن لیگمان کمک میکند.
باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال